tørveudstillingen på Klosterlund Museum

Personlige erindringer om krigen er gemt

Teaterprojektet ”Krigens Øjeblikke”, der har premiere 5. maj på Klosterlund Museum, har stor betydning for den kollektive erindring i Engesvang. Forestillingen bygger udelukkende på lokale øjenvidneberetninger fra besættelsestiden, 1940 – 1945, og grundmaterialet er nu overdraget til Engesvang Lokalhistoriske Arkiv, hvor arkivleder Ejvind Lassen er svært godt tilfreds.

– Vi havde ikke ret mange personlige beretninger fra krigens tid. Vi havde noget om tyskertårnet, og men hvad almindelige mennesker har tænkt og følt, har vi ikke noget om. Derfor er vi meget taknemmelige for, at man har taget det her initiativ, siger Ejvind Lassen.

For tre-fire år siden opstod ideen om en teaterforestilling om, hvordan anden verdenskrig påvirkede Engesvang og omegn. John Juul Eriksen blev sat i spidsen for projektet med at samle lokale øjenvidne beretninger.

John Juul Eriksen hare stået i spidsen for at indsamle lokale erindringer om, besættelsestiden. Foto: Hans Jørgen Hansen

– Vi henvendte os til mennesker, der måske kunne huske noget eller som har været tæt på nogen, der har oplevet noget. Stort set alle sagde, at de ikke havde noget bidrage med, men vi fik alligevel lov til at komme med en båndoptage og få en snak. Og så viste det sig jo alligevel, når vi bare snakkede løst, at der var masser af historier, der bare aldrig er blevet bevaret andre steder end i de pågældende menneskers erindring, siger John Juul Eriksen.

Lydoptagelserne blev sendt til en dramaturg, der omsatte beretningerne til små historier. Derefter er lydoptagelserne overdraget til lokalhistorisk arkiv, hvor de nu er båndlagt i en del år.

– Vi har valgt at anonymisere historierne. For det første var der nogen, som kun ville medvirke, hvis de forblev anonyme. For det andet har det vigtigste for os været at få fat i personlige oplevelser og følelser, siger John Juul Eriksen og tilføjer:

–  Vi har ingen intentioner om at komme med historiske fakta, og enhver ved, at to mennesker, der står ved siden af hinanden, har ikke den samme oplevelse af den samme begivenhed. Hvis vi lagde de her historier frem som historiske fakta, vil der altid være nogen, som mener, der er fejl. Vi ønsker ikke en debat om historiske fakta. Vi ønsker at fortælle personlige historier om oplevelser og følelser. Derfor får ingen at vide, hvem der har fortalt de enkelte historier.

John Juul Eriksen er taknemmelig for, at så mange har fortalt så åbenhjertig.

– Det var en stor oplevelse at komme rundt og snakke med folk. Det var berigende for vi, der kom med båndoptageren, men det er også berigende for eftertiden, at nogen har sat deres egne følelser på det, de eller deres nærmeste har oplevet, siger John Juul Eriksen.

Teaterforestilling, spiller fire gange på Klosterlund Museum 5. – 7. maj. Den består af 24 enkeltscener med skuespil, musik og sang. Der er ingen fortløbende handling, men det er 24 scener, der alle tager udgangspunkt i de personlige beretninger, der kom frem samtalerne. En del af de replikker, der indgår, er direkte afskrifter fra lydoptagelserne med mennesker, der husker eller har fået fortalt, hvad der skete på egnen mellem 1940 og 1945, mens tyskerne havde besat Danmark, og de engelske flyvere beskød tog på Engesvang Station.